۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

7 نکته درباره لوازم آرايشي گياهي


اين روزها استفاده از محصولات آرايشي بيو در خيلي جاها باب شده و از آنجا که اين محصولات، تنوع بيشتري دارند و نماي زيباتري روي پوست ايجاد مي‌کنند و در عين حال، طبيعي‌ترند؛ علاقه‌مندان زيادي پيدا کرده‌اند. اين هفته در صفحه «زيبايي»، به 7 باور رايج درباره اين محصولات اشاره مي‌کنيم و صحت و سقم هر يک را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

فرمولاسيون آنها متفاوت از محصولات آرايشي کلاسيک است


درست است! در فرمولاسيون اين محصولات فنوکسي اتانول و سيليکون وجود ندارد و به جاي آنها، به ويژه در کِرِم‌پودرها، از کره حيواني و روغن‌هاي گياهي استفاده مي‌شود. در ضمن از آنجا که برخي رنگدانه‌هاي استفاده‌شده در سايه‌هاي کلاسيک مي‌توانستند سمي و آسيب‌رسان باشند، در سايه‌هاي بيو از پيگمنت‌هاي معدني بهره گرفته شده.

محصولات آرايشي بيو به اندازه محصولات آرايشي کلاسيک، جذاب و زيباکننده‌اند

اين هم درست است. طي سال‌هاي اخير محصولات بيو به ويژه در زمينه کِرِم‌پودر و سايه پيشرفت‌هاي شگرفي داشته‌اند؛ به طوري که محصولات بيو در حال حاضر مي‌تواند با مارک‌هاي معتبر محصولات آرايشي کلاسيک رقابت کند. کِرِم‌پودرهاي بيو بسيار سبک هستند و خاصيت پوشانندگي بسيار قوي دارند. در رابطه با سايه‌ها هم همين‌طور است اما در رابطه با ريمل‌هاي بيو بايد گفت کيفيت رنگ و قدرت حجم‌دهندگي آنها به خوبي ريمل‌هاي کلاسيک نيست ولي از آنجا که طبيعي‌اند، به مژه‌ها آسيبي نمي‌رسانند.

رنگ پنکک‌ها در محصولات آرايشي بيو و کلاسيک، يکسان است

درست نيست. در واقع پيگمنت‌هاي استفاده‌شده در محصولات آرايشي بيو چون از مواد معدني به دست آمده‌اند نمي‌توانند برخي از رنگ‌ها مثل قرمز جگري، قرمز ملايم، صورتي و بنفش را ايجاد کنند. براي ايجاد اين رنگ مي‌توان از نوعي ريشه کاکتوس آمريکاي جنوبي يا پيگمنت‌هاي گياهي استفاده کرد. مجوز استفاده از ريشه براي ايجاد اين رنگ‌ها هنوز صادر نشده است. در رابطه با پيگمنت‌هاي گياهي نيز بايد گفت که آنها قابل حل در چربي نيستند و نمي‌توان از آنها در فرمولاسيون رژلب‌ها استفاده کرد. در ضمن از آنجا که براق نيستند به پاي محصولات آرايشي کلاسيک نمي‌رسند. توليدکنندگان محصولات آرايشي بيو تلاش کرده‌اند اين مشکل را با استفاده از نوعي کاني براق حل کنند.

برخي از محصولات آرايشي‌بهداشتي نمي‌توانند فرمولاسيون بيو داشته باشند

درست است! لاک‌ها جزو اين دسته از محصولات هستند. لاک‌ها از رزين‌ها و حلال‌هايي ساخته شده‌اند که به رنگ اجازه مي‌دهد به ناخن چسبيده و روي آن دوام داشته باشند. برخي از توليدکنندگان سعي کرده‌اند با کمک گرفتن از پلي‌مرهاي گياهي که لايه‌‌اي را روي ناخن تشکيل داده و سريع خشک مي‌شوند، اين مشکل را برطرف کنند ولي هنوز کاملا موفق نشده‌اند.

محصولات آرايشي بيو براي پوست و محيط‌زيست، مناسب‌ترند

درست است! ترکيبات اصلي محصولات بيو، روغن‌هاي گياهي، عسل و موم، کره‌هاي گياهي و عصاره گل‌هاست. اين مواد مي‌توانند به پوست مواد مغذي مورد نياز را رسانده و از پوست در برابر آسيب‌هاي خارجي محافظت کرده و آنها را مرطوب نگه ‌دارند. محصولات آرايشي بيو براي پوست‌هاي حساس نيز بسيار مناسب‌ بوده و احتمال بروز آلرژي را به ويژه در چشم‌ها به حداقل مي‌رساند. به علاوه چون مواد طبيعي ساخته شده حاوي انواع آنتي‌اکسيدان‌ها و ويتامين‌هاي A، C و E است پايه فرمولاسيون محصولات آرايشي بيو مواد طبيعي است، پس محيط را آلوده نمي‌کنند.

بسته‌بندي در محصولات آرايشي بيو و کلاسيک، يکسان است

درست نيست. استفاده از بسته‌بندي پلاستيکي براي محصولات بيو، ممنوع است. اين محصولات در بسته‌بندي‌هاي چرمي يا کاغذي قابل بازيافت عرضه مي‌شوند. البته اين موضوع مشکلاتي را در توليد برخي محصولات مثل خط‌چشم يا ريمل به وجود آورده و توليدکنندگان در پي توليد مواد پلاستيکي بيو هستند تا بتوانند بخشي از مشکلات را حل کنند.

بهاي محصولات آرايشي بيو بيشتر از محصولات آرايشي کلاسيک است

هم درست است، هم نادرست! اين محصولات در قيمت‌هاي مختلفي عرضه مي‌شوند و البته به طور کلي مي‌توان گفت قيمت آنها چندان تفاوتي با قيمت محصولات آرايشي کلاسيک ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر