۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

زنان متاهل، چاق‌تر هستند


يك تحقيق جديد نشان داده است كه نرخ بروز چاقي به طور متوسط در بين زنان متاهل بيشتر از زنان مجرد است.

بر اساس اين تحقيق، زنان واقعا پس از ازدواج خود را از اين حيث آزاد مي‌گذارند.

اين تحقيق كه در مجله آمريكايي "طب پيشگيري" به چاپ رسيده همچنين نشان مي‌دهد كه اين وضعيت در صورت بچه‌دار شدن حتي از اين هم شديدتر مي‌شود.

محققان دانشگاه كويينزلند در استراليا، اين پژوهش را روي 6000 زن 18 تا 23 سال طي يك دوره 10 ساله تا پايان سال 2006 انجام دادند. هر يك از اين زنان به طور دوره‌اي پرسشنامه‌هايي را درباره وزن، قد، سن، فعاليت بدني و مصرف الكل پر مي‌كردند.

نتايج بررسي‌ها نشان داد: در طول اين دوره، ميانگين افزايش وزن در زنان متاهل بيشتر از زنان مجرد بوده‌ است و در صورت بچه‌دار شدن بازهم به وزن آنها افزوده مي‌شود.

محققان مي‌گويند: از جمله دلايل اين افزايش وزن پس از ازدواج اين است كه زنان اغلب به خاطر همسرانشان بيشتر غذاي نا‌سالم مي‌خورند و همچنين وقت كمتري براي ورزش كردن خواهند داشت.

محققان دانشگاه كويينزلند تاكيد مي‌كنند: از آنجا كه هم‌ اكنون نرخ چاقي در جهان رو به افزايش است لذا اين موضوع يك نگراني كلي در زمينه سلامت زنان محسوب مي‌شود.

امروزه با صنعتي شدن جوامع، گسترش شهرنشيني و تغيير نحوه زندگي مردم و بخصوص زنان، بيماريهاي بسياري تحت عنوان بيماري تمدن شايع شده است. اين بيماري‌ها معمولا بر اثر تغذيه نادرست و کاهش ميزان فعاليت بدني ايجاد مي‌شود كه يكي از مهمترين فاكتورهاي بروز اين امراض، شيوع چاقي است و عواقب ناگواري بويژه براي زنان به بار مي‌آورند.

چاقي شامل افزايش بيش از حد ذخاير چربي در بدن است که نتيجه آن زياد شدن وزن است. بايد توجه داشت که هر گاه افزايش وزن بدن به دليل سايرعوامل نظير بيماريهاي قلبي، کبدي و نارسائيهاي کليوي باشد، چاقي به حساب نمي‌آيد.

ذخيره چربي در مردان بيشتر در اطراف شکم، سينه، پشت و گردن است. در حالي که ذخيره چربي در زنان در اطراف شکم، باسن، لگن و رانها است.

به تازگي مشخص شده که افزايش توده چربي در ناحيه شکمي زمينه ساز بيماريهاي قلبي عروقي مي‌باشد. اين در حالي است که چاقي در قسمتهاي ديگر بدن نظير دور لگن، ارتباط زيادي با بيماريهاي قلبي عروقي ندارد.

با توجه به نتايج تحقيق جديد، متخصصان توصيه مي‌كنند كه بايد بدنبال راه‌كارهايي تازه براي مقابله با اين قبيل پيامدهاي خطرزا در زنان متاهل باشيم.

ايسنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر