۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

زنان بهترازمردان احساسات رامی‌فهمند !


الیور کولیگون از دانشگاه مونترال که این تحقیق را رهبری کرده است گفت: ما با کمک یافته‌های خود می‌خواهیم به تفاوت بعضی از بیماری‌های مغزی در بین زنان و مردان پی ببریم.

دانشمندان با انجام تحقیقاتی متوجه شدند زنان بهتر از مردان می‌توانند به احساسات پی ببرند.
تحقیقات دانشمندان که به تازگی در نشریه Neuropsychologia به چاپ رسیده است نشان می‌دهد زنان بسیار بهتر از مردان می‌توانند به تفاوت احساسات گوناگون در چهره انسان‌ها مانند ترس یا احساس نفرت پی ببرند.
دانشمندان برای این که بهتر به تفاوت عملکردی زنان و مردان پی ببرند آزمایشی را روی 23 مرد و 23 زن که بین 18 تا 43 سال سن داشتند انجام دادند تا متوجه شوند کدام یک از این دو جنس بهتر می‌توانند احساسات را تشخیص دهند.
با انجام این تحقیقات دانشمندان متوجه شدند زنان بهتر از مردان می‌توانند به حالت چهره افراد پی ببرند و آن را تحلیل کنند.
الیور کولیگون از دانشگاه مونترال که این تحقیق را رهبری کرده است در این‌باره گفت: ما با انجام این تحقیقات به دنبال اثبات بهتر یا بدتر بودن جنسیت خاصی نیستیم بلکه با کمک یافته‌های خود می‌خواهیم به تفاوت بعضی از بیماری‌های مغزی در بین زنان و مردان پی ببریم.
بسیاری از بیماری‌ها بین زنان و مردان با ویژگی‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند. برای مثال بیماری وهم‌گرایی با خصوصیات متفاوتی در زنان ظاهر می‌شود در حالی که شکل آن در بین مردان در بعضی از موارد با تفاوت‌های زیادی همراه است.
دانشمندان معتقدند دلیل این موضوع به تفاوت نقش‌هایی که زنان در طول تاریخ به عهده گرفته‌اند برمی‌گردد. زنان در طول دوران گذشته وظیفه نگهداری و مراقبت از کودکان را بر عهده داشته‌اند و به همین دلیل باید از اولین روزهای تولد فرزندانشان قادر به تشخیص حس‌های گوناگون و حالت چهره آن‌ها می‌شدند.
البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که فرهنگ و شیوه زندگی اجتماعی جوامع گوناگون در تعیین میزان توانایی مردان و زنان در دریافت احساسات نقش بسیار قابل توجهی دارد و در جوامع مختلف این توانایی‌ها تفاوت‌های زیادی دارد.
به عبارت دیگر مردم بعضی از کشورها توانایی بیش‌تری در تحلیل احساسات درونی انسان‌ها دارند در حالی که این توانایی در بین بعضی دیگر از فرهنگ‌ها ضعیف‌تر است. اما به طور کلی این تحقیقات نشان می‌دهد توانایی مردان در ادراک حس‌ها و حالات روحی کم‌تر و ضعیف‌تر از زنان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر